Wat heeft Sint voor jou gekocht? Een sinterklaas boekje door Thomas Verbogt!

We kennen allemaal het verschijnsel: kerstliedjes kunnen we alleen aanhoren in de laatste weken van december. Films en boeken over Sinterklaas kan je alleen maar zien of lezen nadat Sinterklaas en Zwarte Pieten met de stoomboot zijn gearriveerd en voordat op 6 december de Sint weer op kousenvoeten is vertrokken!. Wat niet betekent dat er niet hele leuke Sinterklaas films en boeken zijn. Zo’n leuk boek is “Wat heeft Sint voor jou gekocht? Een boek van Thomas Verbogt!

Screenshot 2014-11-21 at 20.05.15Het boekje (prijs €9,95) is alleraardigst, en bestaat uit eerder verschenen en nieuwe ‘stukkies’ allemaal over Sinterklaas en de manier waarop we dat in Nederland vieren.

In ieder geval verplichte literatuur voor alle zwarte piet haters, want in gemakkelijk leesbare penseelstreken zet Verbogt alle zeer herkenbare gevoelens en ervaringen van kinderen en vaders die deelnemen aan ons volksfeest neer: te laat begonnen aan het kopen van de kado’s, de martelgang van het maken en voorlezen van (abominabele maar ook zo vaak vertederende) sinterklaas-gedichten; de sinterklaas waar je als klein kind op schoot ging en een liedje moest zingen; de vrees voor de goed-heiligman; de intochten en voor kinderen de zo herkenbare spanning van de laatste dag voor de grote pakjes avond, en de buurmannen die op 5 december op de ramen bonken omdat volgens moeder: “vanavond Sinterklaas heeft het zo druk heeft….”.

Hooftstuk uit sinterklaas boekje van Thomas Verbogt

Schrijven kan Thomas Verbogt! Over zijn ervaring om zelf voor sinterklaas te spelen (“Zie de maan schijnt“), de blijvende herinnering van de troon in het warenhuis waar de sint ieder jaar zat (“Vijfjarige”), en de herinnering aan de vreselijke marsepeinen rijbewijzen (“Marsepein”), en, mijn favoriet, het ontroerende “Sinterklaas heeft het zo druk” verhaal over zijn ouders en de “vernuftige”gedichten van zijn vader. Soms doet de stijl van Thomas Verbogt mij denken aan de ‘Kronkels’ van Carmiggelt: “De Vereniging tot behoud van Sinterklaas kende ik niet. Lijkt me een uitstekende vereniging.” (“Verwarring”).

Wat heeft Sint voor jou gekocht Een boek van Thomas Verbogt

Omdat 5 december nadert, zou ik aanraden het boekje dus gauw te bestellen. In iemands schoen stoppen en dan het boekje op de salon-tafel laten liggen zodat iedereen er in kan lezen en bladeren om in de stemming te komen voor het gezelligste avondje van het jaar.

Wat heeft Sint voor jou gekocht?
Een boek van….. Thomas Verbogt
Bekijk op bol.comHardcover, 96 paginas, uitgeverij Nieuw Amsterdam