To dip or not to dip….
Mora heeft ter gelegenheid van de introductie van een nieuwe snack (“Chick-Ins”) een onderzoek laten uitvoeren. Een borrel- en snackonderzoek, want Nederlanders houden van een gezellig hapje bij de borrel. Met stip op één staat de oer-Hollandse bitterbal als borrelhap. Zowel voor mannen als voor vrouwen is dit de favoriete snack. Op ruime afstand volgen de mini frikandel, het loempiaatje en de kipnugget.
To dip or not to dip, that’s the question. Maar niet voor mannen!
Mannen gaan vooral voor warme happen waarbij ze nagenoeg meer dipsaus gebruiken dan de snack groot is. Vrouwen zijn meer bescheiden en kiezen voor een toastje met kaas of een tapasje. Favoriete dipsauzen onder Nederlanders zijn mayonaise of satésaus. 1 op de 10 mensen dipt hun snack trouwens in meerdere sauzen tegelijk, vooral mannen hebben deze gewoonte.
Dipgedrag
Ruim 80% van de ondervraagden koopt of maakt weleens dipsaus, dat gaat in een gezamenlijk schaaltje en dippen maar. Alleen… het dipgedrag van anderen weerhoudt de helft van de borrelaars ervan om nog te dippen. Men gruwelt van het bakje dipsaus dat voor een tweede keer op tafel wordt gezet, van restjes saus en stukjes snacks die in de saus drijven én van een derde van de Nederlanders die na een flinke hap hun snack nog een keer diep door de saus heen haalt.
Nieuwe snacks, inclusief dipsaus
Mora heeft drie nieuwe snacks bedacht, inclusief dipsaus (die zit in de snack). Uiteraard gaan wij daar niet over schrijven zonder deze grondig te testen, dus bij een gezellig glaasje wijn, gingen we de smaken sweet chili en mozzarella basilicum uitproberen. Vier minuten frituren (niet korter en zéker niet langer, anders verbrand je je tong aan de dipsaus) en we hadden krokante kipsnacks met een bijzondere smaak. Inderdaad lekker genoeg om de dipsaus, die we uit gewoonte er bij hadden gedaan, niet te gebruiken!