Netflix uit de oude doos: The Maltese Falcon met Humphrey Bogart [recensie]

filmaffiche malthese falconNetflix schittert niet alleen met nieuwe films en top-series maar heeft ook een grote verzameling oude films. Zelf uit de top van de zwart-film in de veertiger en vijftiger jaren van de vorige eeuw. Gisteren stuitte ik toevallig op de klassieker ‘The Malthese falcon” met Humphrey Bogart en Mary Astor in de hoofdrollen. Ik liet mij eens verrassen door deze oude doos. Hier mijn ervaringen!

netflix malthese falcon Humphrey Bogart en Mary AstorThe Maltese Falcon is een zwart-wit film die in new York oktober 1941 in première ging. Het was het regie debut van John Huston. The Malthese Falcon is gebaseerd op het gelijknamige boek van Dashiell Hammett. Humphrey Bogart speelt de prive-detective Sam Spade en Mary Astor is zijn mooie wat onduidelijke cliënt.

Maltheser Falcon valk modelHet verhaal speelt in San Francisco en gaat over de speurtocht naar de Maltese Valk met drie gewetenloze schurken als tegenspelers. Allemaal zijn ze op zoek naar een met juwelen ingelegde beeldje dat oorspronkelijk in 1539 door de Tempeliers aan Karel V kado deed. Piraten hebben het beeld gestolen en sindsdien is het een mysterie waar het is gebleven.

De zwart-wit Film The Malthese Falcon is naar huidige begrippen vooral traag en wordt gespeeld als een toneelstuk. De hoofdrol spelers Humphrey Bogart en Mary Astor zijn top, maar sommige bijrollen (die van de rechercheurs bijvoorbeeld lijken nergens naar).

netflix scene uit Maltese-FalconHet verhaal is ook al niet erg overtuigend met een onbegrijpelijke reactie van de privé-detective Spade op het neerschieten van zijn collega. Een weinig overtuigende rol van de hoofd-bendeleider Joel Cairo (Peter Lorre) en zijn twee kornuiten. Met een uiterst melodramatisch slot. Een nieuwe release van het verhaal zou een hele leuke film kunnen opleveren.

En ondanks deze gedateerdheid was het toch heel aangenaam om te kijken. De sfeer van de zwart-wit opnames, het toneelspel van de hoofdrolspelers, de klunzigheid van de actie is eigenlijk heel onderhoudend.

Hier de trailer:

Netflix functioneert natuurlijk niet als een soort compleet film-archief voor alle Nederlandse en Amerikaanse oude films en de vraag naar oude klassieke films zal ook niet heel groot zijn, maar ik heb voor jullie een lijst gemaakt van alle nu op Netflix Nederland te bekijken klassieker tot 1960:

Eén voor één prachtige films om op een regenachtige zondagmorgen te gaan bekijken op Netflix! En het zou mooi zijn als Netflix meer van deze zwart-wit klassiekers (“Witness for the Prosecusion met Marlene Dietrich, West Side Story, en ook Fanfare!) zou mooi zijn als ze tzt via Netflix te bekijken zijn.

[DH1951]

Netflix Trotse Vaders StreamTeam (14 Posts)

Het StreamTeam van TrotseVaders.nl zal schrijven over films, series en trends die Netflix in Nederland te bieden heeft.