Samenvatting
Miguel droomt ervan om een succesvol muzikant te worden. Hij wil dolgraag net zo beroemd worden als zijn idool Ernesto de la Cruz, maar muziek is verboden in zijn familie. Op mysterieuze wijze komt Miguel op de Dag van de Doden in het kleurrijke Dodenrijk terecht. Daar ontmoet hij Héctor en samen gaan ze op reis om het echte verhaal achter Miguels familiegeschiedenis te ontdekken.

Wat een prachtige film is Coco!! Het duurde veel te lang voordat wij deze film gingen bekijken en dat was jammer want we hebben ons zo vermaakt! De film is allereerst prachtig gemaakt. En daarnaast is het ook gewoon een mooi verhaal. Heel leuk hoe ze het fenomeen ‘dood’ en ‘hiernamaals’ hebben vormgegeven. Als iets bijzonders en troostvols maar daarnaast ook grappig. En ook in een vorm waarin het allemaal niet zo definitief is. En ook wel weer duidelijk zo fantasie dat je ook als kind begrijpt dat het niet echt zo kan zijn.

Miguel is neergezet als een levenslustig en blij kind dat je direct in je hart sluit. Dat hij zo graag muziek wil maken maar dat niet mag doen is natuurlijk schrijnend. En je krijgt al heel snel door dat hij erfelijk ‘belast’ is met die muzikaliteit en dat er allerlei familie geheimen zijn die, zo blijkt later, niet eens echt waar zijn. Miguel trekt zich er niets van aan en dat is zo mooi, dat het kind zijn eigen weg kiest. Het lukt het om over te steken naar het ‘Dodenrijk’ en daar ontdekt hij dat de man waarvan hij denkt dat hij zijn vader was, Ernesto de la Cruz, allereerst niet eens een aardige man was maar ook nog eens een bedrieger die zijn echte vader, Hector, heeft bedrogen die daardoor in een slecht daglicht kwam te staan bij zijn eigen familie.

Miguel heeft enerzijds de missie om de geheimen te ontrafelen maar ontdekt ook dat als mensen na hun dood niet in herinnering gehouden worden op aarde, langzaam verdwijnen uit het Dodenrijk en dan nooit meer terug kunnen keren om als geesten tussen hun nabestaanden te zijn. En dit is dus het geval met Hector. Het is aan Miguel om dat te voorkomen! En de prachtigste scene is natuurlijk als de laatste directe nabestaande van Hector, zijn inmiddels stokoude en dementerende dochter Coco, hem op tijd herinnert doordat Miguel zijn liedje van vroeger op tijd voor haar zingt en zo wordt voorkomen dat hij verdwijnt uit het Dodenrijk. De kracht van muziek op de herinneringen, prachtig!

Een film over leven en dood, op een prettige manier, en daarnaast de mooie kant aan talenten volgen en geheimen de wereld uit helpen.

De DVD / BluRay van Coco bestel je hier >>>>

Zie ook: