7 augustus ben ik naar de persvoorstelling van de nieuwe Alien film “Alien: Romulus” geweest. Deze film speelt zich af in het midden van de Alien tijdlijn. Tussen de originele Alien en het vervolg Aliens. De film is geregisseerd door Fede Álvarez, bekend van de films Don’t Breathe en Evil Dead. De hoofdrollen worden gespeeld door: Cailee Spaeny, David Jonsson en Archie Renaux.

Alien films
De Alien films zijn al lang een grote serie binnen het horrorgenre. Met Romulus zijn er in totaal 7 Alien films die je kan kijken. Dit is zonder alle andere media waar het Alien monster te vinden is. Gelukkig hoef je niet alle Alien films te kijken om het leuk te hebben met Romulus. Er worden vooral veel referenties gemaakt naar de films maar het verhaal zelf is op zichzelf te bekijken, wat betekent dat iedereen die ook maar een beetje interesse heeft de film kan kijken en kan volgen.

Alien: Romulus verhaal
Romulus is een erg leuke film, en neemt de Alien films weer terug naar het begin met een groepje mensen op een ruimteschip. Het verhaal lijkt zo uitgelegd simpel maar er is meer dan genoeg om te verwerken in de 2 uur dat je de personages volgt. Heel simpel volgt het verhaal een groep tieners die willen ontsnappen van een planeet waar ze als slaaf gehouden worden. Hier krijgen ze de kans op als het blijkt dat er een verlaten schip rond de planeet zweeft. Eenmaal in het schip komen ze erachter dat het schip toch niet verlaten is.

Het is zeker een spannende film. Is het een van de engste horrorfilms ooit gemaakt? Zo ver zou ik ook niet gaan maar het heeft zeker zijn momenten, vooral het laatste half uur is een grote adrenalinestoot.

De acteurs en actrices zijn grotendeels nieuwe gezichten. Niemand van hen deed een slechte taak tijdens de film, maar de uitblinkers zijn toch wel de drie hoofdpersonages. Ze lieten de film realistisch voelen door een emotionele, spannende uitvoering van de personages.

Visueel
De film zelf ziet er heel goed uit. De mix van praktische en visuele effecten zorgt voor een meeslepende film die echt voelt. De alien zelf ziet er angstaanjagend uit en de kleine facehuggers zijn gevaarlijk zoals altijd. De sets zelf zijn ook prachtig. Er is duidelijk zoveel moeite gestopt in het maken van een mooi ruimteschip waar alles zich af kan spelen.

Het einde van de film Alien: Romulus
Het einde is een make or break voor de film. Het is het engste gedeelte van de hele film maar kan zeker vergezocht of zelfs nutteloos voelen. Sommige zullen positieve vinden in het overdreven einde, terwijl het voor anderen nutteloos kan voelen, een gedeelte dat niet goed past bij de rest van de film. Ik vond het einde leuk en best wel eng, al voelt het soms net wat te veel.

Kort gezegd is Alien: Romulus een waardige nieuwe aanwinst in de Alien franchise vol met enge momenten en wendingen die je niet ziet aankomen. Zolang je van horror houdt is het het zeker waard om hier heen te gaan. En als je een grote Alien fan bent ga je veel plezier vinden in het zoeken naar alle details en referenties naar de eerdere Alien films.