In de as gelegd is een informatief leesboek voor leerlingen vanaf 9 jaar. Het boek gaat over de vulkaanuitbarsting bij Pompeii. In de as gelegd staat vol informatie, stellingen, weetjes en een woordenlijst. Het boek is opgemaakt volgens de zapcultuur: leerlingen kunnen beeld, tekst, weblinks, woordverklaringen, hints en oefeningen in zich opnemen.
Recensie
Mijn dochter van bijna 10 jaar is erg geïnteresseerd in geschiedenis. Op school geniet ze enorm wanneer haar leerkracht verhalen vertelt over bijvoorbeeld “boeren en jagers” en ook uitjes naar kastelen en musea waar we iets meer kunnen uitleggen over geschiedenis, zijn altijd aan haar besteed.
In de as gelegd is een informatief boek over een onderwerp wat de meeste van ons kennen. De stad Pompeii, die bijna 2000 jaar geleden volledig onder de as verdween na een uitbarsting van de vulkaan Vesuvius. De inwoners hadden geen tijd om te vluchten en toen de stad een kleine 300 jaar geleden opgegraven werd, kreeg men een goed beeld van hoe mensen in 79 na Chr, woonden en leefden omdat er nog enorm veel bewaard was gebleven.
Pompeii (of Pompeï) staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO en toen mijn dochter het boek In de as gelegd pakte om te gaan lezen, zei ik tegen haar dat we misschien een keer naar Pompeï konden gaan om er te gaan kijken.
Een uurtje later kwam ze naar me toe, met een trillende lip en grote ogen. “Mama, zullen we niet naar Pompeii gaan, want ik ben bang“. Het boek had diepe indruk gemaakt. We zijn samen op de bank gaan zitten om het boek nog een keer door te nemen en ik kan me helemaal voorstellen dat het voor haar wel erg heftig was.
Wij, volwassenen, kennen het verhaal en voor ons is het, ondanks dat het luguber is wanneer je je voorstelt dat een complete stad in één dag tijd compleet verdwijnt, haast niemand kon ontsnappen en in paniek overleed, toch meer de geschiedkundige waarde die nu blijft hangen. Het is “interessant”, leerzaam.
Een kind beziet dat toch even anders. Kinderen gingen dood, honden gingen dood. Allemaal erg heftig voor een jong kind. Het idee dat er ’s morgens een klein geluid is en ’s avonds niets meer over is van je huis en de mensen om je heen. Het idee dat je nergens heen kunt vluchten. Het was even te veel voor mijn meisje.
Ik vind dat erg mooi. Het leert mij om opnieuw naar dit stuk geschiedenis te kijken. Om niet alleen te kijken naar wat een interessante stad het nu is, maar om ook terug te kijken naar een tijd waarin allerlei rampen gebeurden, zonder dat wetenschappers je tevoren kunnen waarschuwen, zonder dat helicopters kunnen helpen bij een evacuatie, zonder dat er gebeld, gemaild, gefilmd kan worden.
Bij het samen lezen van dit boek, kwam mijn dochter tot rust. Ik kon het voor haar in die tijd plaatsen. Kon haar vertellen over plaat-tektoniek en over technieken die ons nu helpen om uitbarstingen van vulkanen te voorspellen. En door deze ramp in het verleden te laten, kon zij ook zien dat de historische waarde van de ontdekking van Pompeii erg groot is.
Of ze er zelf een keer wil gaan kijken, weet ik niet. Dat in de as gelegd een boek is waar ze nog vaker in zal kijken weet ik wel, net zoals de andere boeken over vulkanen die we in huis hebben.
En dat is het mooie van een reeks als deze Zinder-serie. Je kunt een stukje algemene ontwikkeling bieden thuis, waar je weer allerlei andere informatie, zowel van school als van jezelf, aan kunt koppelen. Wat ik wel geleerd heb is dat deze boeken wel vragen om samen met je kind te lezen. Geschiedenis is namelijk niet alleen maar ‘interessant’, maar kan ook heel intens binnenkomen bij je kind(eren).
In de as gelegd – De ontdekking van Pompeii
Hardcover, Zinder 9+, 36 pagina’s, Schoolsupport, uitgeverij Ars Scribendi
Bestel dit boek hier >>>>