Wat doen grote mensen de hele dag? Ontdek het in dit boek waarin meer dan honderd beroepen zijn uitgebeeld. Bekijk de veertien verschillende werkplekken, waaronder een boerderij, een ziekenhuis en een school. Sla dan de bladzijde om en kijk wat elke volwassene daar doet. Het perfecte boek om kleine kinderen te helpen te beslissen wat ze willen doen als ze groot zijn!

Recensie:
Wat een leuk boek is Wat grote mensen de hele dag doen. Een keer iets heel anders. Geen spannend verhaal wat kinderen meemaken maar eens een boek over volwassenen. En dan op een manier dat het boeiend is voor kinderen.

En de volwassenen beleven geen spannend of gek avontuur maar doen gewoon hun werk. En dat is reuze interessant! Want mijn kinderen willen ook altijd graag weten wat wij doen terwijl zij op school zitten.

En in alle verhalen die ze dagelijks te horen krijgen en filmpjes die ze zien komen wel de hele bekende beroepen voor als de juf, de bakker, de brandweerman, de dokter, de tandarts, de boer en de bouwvakker maar niet de conciërge, de directrice, de verloskundige, de apotheker, de boerenknecht, de architect, de loodgieter, de boekhandelaar en de kostuumontwerper.

In dit boek met wat retro-achtige stijl door het beperkte gebruik van kleuren en het mooie matte papier, komen 14 verschillende werkplekken aan bod. Eerst zie je een plaat van de werkplek en op de volgende bladzijde zijn er mensen uitgenomen die iets over hun werk vertellen. Het is leuk om die mensen dan eerst te zoeken in de plaat. Mooi vind ik ook dat je ziet wat er in totaal nodig is om tot bijvoorbeeld een gebouw te komen: van de ingenieur tot de timmerman. En dat er bij een hotel een hotelmanager werkt maar ook en portier en een chefkok.

Het boek geeft een leuke gelegenheid om eens na te denken over al die verschillende functies die mensen hebben in een geheel. En ook is het leuk dat er wat minder voor de hand liggende werkplekken langskomen als het concertgebouw, de redactie en de afdeling ‘grote mensen in de buitenlucht’ of de ‘gevaarlijke beroepen’.

Behalve dat het leuk is om voor te lezen en er over te praten vindt met name mijn dochter van vijf het heerlijk om er heel lang in te kijken. Zij heeft nu al haar favoriete werkplekken en beroepen daarin als de danslerares en de muzikant. Helemaal passend bij deze leeftijd. In die zin vind ik het niet perse het boek om echt te bedenken wat je wilt worden maar wel een boek om eens verder te denken over het dagelijks leven van heel volwassenen. En kinderen wel mee te geven dat er inderdaad meer is dan de ballerina en de brandweerman.

Wat grote mensen de hele dag doen – Virginie Morgand
Hardcover, 64 pagina’s, Standaard Uitgeverij