Ik ben vandaag naar de nieuwe Christopher Nolan film Oppenheimer geweest. Dit is mijn recensie daarover. Spoilers blijven minimaal maar het volgt het leven van een redelijk bekende man dus je kent vast wel een beetje.

Deze film was insane. Niet praten over spoilers is een zware taak maar ik ga me best doen om het zo beknopt mogelijk te houden. Het verhaal volgt Robert Oppenheimer. Uitvinder van de atoombom. Origineel dacht ik dat de film vooral zou gaan over die atoombom, maar het tegendeel was bewezen. De film gaat eigenlijk over het hele leven van Oppenheimer. De bom had daar natuurlijk veel mee te maken, maar wat ervoor afspeelde en vooral erna is ook heel erg interessant.

Het verhaal is heel goed. Ik bedoel het volgt het leven van iemand dus heel veel verandering aan het verhaal had sowieso niet gekund, maar toch. Het is goed geschreven, de film is drie uur lang maar daar had ik geen last van. Op het einde was ik ook vooral aan het hopen dat die nog langer doorging. Het is veel praten, zeker in vergelijking met andere Christopher Nolan films maar het paste goed in het verhaal. Het is sloom wat een hele andere kant van Christopher Nolan laat zien dan dat ik gewend ben. Hij staat vooral bekend voor mij als iemand die visuele spektakels in zijn films heeft om het publiek vast te grijpen. Hier was er natuurlijk 1 hele grote maar voor de rest was het praten. Zo veel praten, en het werkte. Ik verveelde me nooit en om eerlijk te zijn vond ik alles na het grote visuele moment misschien wel het beste aan de film.

De stress die ik kreeg vanaf dat punt is iets wat ik niet vaak zie in films, maar wanneer ik het zie het zo geweldig is. Wat ook heel cool was aan de film was dat het gedeeltelijk in zwart wit was opgenomen. De zwart wit gedeeltes waren dan feit en kleur fictie, wel gebaseerd op het leven natuurlijk.

De cast van deze film was ook heel erg goed. Cillian Murphy stal de show en RDJ vond ik op het begin al goed maar op het einde was hij echt geweldig bezig, wat wel logisch is want dat einde was heel heel heel goed.

Deze film brak me. De stress die ik kreeg was geweldig en het is een film waar je van moet bijkomen, waar je naar de credits kijkt nadenkend over de 3 uur lange reis die je net meegemaakt hebt. De laatste zin van deze film, een zin die ik niet wil spoilen. Is een zin die denk ik nog wel een tijdje bij me blijft. Ik denk echt dat dit de beste Christopher Nolan films is en een van de beste films van dit jaar.

Deze film is een 10/10 voor mij. Misschien komt het omdat ik het recent bekeken heb en misschien komt het omdat het een perfecte film is. Maar het is tenminste iets waar ik voor nu helemaal achter staat.

Als je geïnteresseerd bent in het kijken van de film wil ik je alleen nog maar waarschuwen voor het grote aantal verschillende manieren waarop de film te bekijken is. Je hebt de normale bioscoop, daarna iets van Dolby of Imax en daarboven nog iets van 70 mm film. De rest van de manieren zijn niet binnen Nederland te vinden. Als eerste zou ik aanraden om de film sowieso in de bios te kijken. Het is een grootse film, die best mee te maken is op het grote scherm. Als je nog meer verdiept wil worden in de film zou ik Dolby of Imax aanraden. De grote schermen, goed geluid en mooie kleuren maken de ervaring alleen maar beter.

Persoonlijk heb ik de film in Dolby gezien en ga hem nog in 70 mm kijken. Dat is voor de grootste film fans. Er zijn maar twee bioscopen in Nederland die dat gebruiken en zorgt voor een grotere kwaliteit film en een grotere ratio, waardoor er meer te zien is. Omdat ik het nog niet heb gezien in 70 mm durf ik dat niet 100% aan te raden maar van wat ik heb gehoord, en ook de reden dat ik ga, is dat de beste manier, tenminste in Nederland om de film mee te maken. Maar wederom, kijk de film hoe jij wil. Het minimale zou ik zeggen is gewoon in de bios, maar als je wacht tot die op demand komt is dat natuurlijk volledig jouw keuze. Maar tenminste wens ik je veel plezier met dit pareltje.

OPPENHEIMER, geregisseerd door Christopher Nolan, die ook het script schreef, is een met IMAX®-camera’s gedraaide epische thriller die het fascinerende verhaal vertelt van de raadselachtige man die om de wereld te redden het risico moet nemen dat de wereld wordt verwoest. Met o.a. Cillian Murphy, Emily Blunt, Matt Damon, Robert Downey, Jr. en Florence Pugh.

OPPENHEIMER draait nu exclusief in de bioscoop.
Ook in IMAX, Dolby Cinema & 70mm.