oorlog-van-de-plaag-trotse-vadersDe Aarde is verwoest door de machineplaag, een nanotech virus dat al het warmbloedige leven beneden de 3048 meter vernietigt. De overblijfselen van de mensheid vechten om te overleven op geïsoleerde bergtoppen, verspreid over de hele wereld. Nanotech onderzoekster Ruth Goldman heeft een antivirus ontwikkeld waarmee ze degenen die de plaag overleefd hebben kan redden, maar de verdeelde Amerikaanse regering stelt alles in het werk om het voor zichzelf te houden.

Vastbesloten om het medicijn te delen trekken Ruth en Cam Najarro, een man die de naweeën van de plaag overleefde maar daar een hoge tol voor heeft betaald, door het verwoeste en verlaten land. Samen beginnen ze aan een odyssee die ze dwars door het land zal voeren en waar ze getuige zullen worden van het beste en het slechtste van de menselijke natuur – en beseffen niet dat er een nog groter gevaar dreigt…

Dit boek van Jeff Carlson begint precies waar het eerste boek eindigt. Om te weten waar het eerste boek over gaat, kun je hier de uitgebreide recensie lezen >>>>

DSC03525

Ruth en Cam zijn allebei dragers van de anti-nano en zijn van plan om steeds meer mensen via hun bloed deze bestrijder van De plaag door te geven. Wanneer die mensen dan ook weer verder trekken en andere mensen het anti-nano doorgeven, dan kan de wereld gered worden, zo hadden ze bedacht. Ze worden als verraders gezien door de heersers van Amerika en er wordt verwoed op hen gejaagd.

DSC03524

Ondertussen spelen er op wereldniveau andere belangen. De nieuwe hoofdstad van Amerika, Leadville, wil de wereldmacht, maar andere grootmachten willen dat ook. Er worden samenwerkingen afgesproken en er zijn bedreigingen, vanuit alle partijen er op gericht om iedereen middels nano-technologie uit te roeien en zelf de alleenheerser te worden over wat er over is op aarde. China en Rusland bedreigen Amerika en Canada (en andersom) en Amerika heeft ook te maken met grote groepen rebellen.

DSC03526

Een van de mensen uit het ISS die in Leadville zit, zorgt ervoor dat deze hoofdstad van Amerika verwoest wordt door een atoombom, om genocide op de rest van de wereld te voorkomen. De mensen die niet getroffen zijn door de bom, of door de fall-out, hergroeperen zich.

Cam en Ruth trekken inmiddels verder en bezoeken een aantal groepjes mensen die geïsoleerd op bergtoppen wonen. Door hen het anti-nano te geven, kunnen zij ook onder de 3048 grens. Na een hele tijd (ruim de helft van het boek) besluiten ze naar Colorado te gaan, het nieuwe centrum van Amerika, waar voorzieningen zijn waar Ruth aan de verbetering van het anti-virus kan werken.

DSC03527

De nieuwe regering dwingt haar echter om ook haar kennis van nano-technologie te gebruiken om nieuwe wapens te maken. Tegelijkertijd ontdekt Ruth in het bloed van haar en Cam een nieuw nano-virus, wat ze ‘de geest’ noemt en waarvan onduidelijk is hoe het werkt. Duidelijk is wel dat zij niet de enige zijn met kennis van het originele Archos-nano-virus en dat andere partijen ook met die kennis verder aan het werk zijn.

Uiteindelijk ontdekt ze de waarheid achter het anti-virus wat er al ontwikkeld is en moet ze, samen met Cam, hoog spel spelen om de plannen van de nieuwe Amerikaanse overheid te stoppen en een wereldwijde oorlog te voorkomen.

DSC03523

Dit boek was beter leesbaar, verhalender dan het eerste boek en dus ook prettiger om te lezen. Het is ook los van het eerste boek te lezen, maar het is uiteraard veel interessanter om ze allebei na elkaar te lezen. Ook in dit boek gebeurt veel (te veel?) en is er met name in de tweede helft wel erg veel aan de hand, zowel op het niveau van de primaire verhaallijn, als met alle invasies, dreigingen en oorlogen. Ook staan er erg veel fouten in de tekst, wat het lastig maakt om vlot te lezen. Toch was dit boek zeer de moeite waard. Ik besluit met een herhaling van mijn conclusie na het lezen van het eerste boek over De Plaag:

Ik heb beide boeken uitgelezen omdat ik het interessant vond ze te lezen en ook benieuwd was naar het verloop. Het gegeven van een Plaag die alles beneden een bepaalde grens kan besmetten is interessant, maar het had beter, verhalender, uitgewerkt mogen worden. Ook de vele fouten in de vertaling waren storend. Toch is het voor liefhebbers van dit genre boeken, zeker aan te raden om zowel Het Jaar van de Plaag als het vervolg De Oorlog van de Plaag te lezen. Het zet je toch aan het denken!

De Oorlog van de Plaag – Jeff Carlson
Bekijk op bol.comPaperback, 414 pagina’s, uitgeverij Macc

jaar-van-de-plaag-trotse-vaders