Mesopotamië is de oude naam van een gebied in Irak. Hier ontstonden de eerste steden en staten van de wereld. De volkeren in Mesopotamië bedachten de voorloper van ons alfabet en waren goed in sterrenkunde. Ze verdeelden de dag in uren, minuten en seconden, de voorloper van onze klok. Ze maakten als eersten voorwerpen van metaal en van glas. In Mesopotamië lees je over hun uitvindingen.

Ik ken boeken zoals Technologie in de Oudheid: Mesopotanië alleen als ‘bibliotheek-boeken’. Nooit bedacht dat ik die zelf ook zou kunnen kopen voor mijn kind(eren), maar wat is dit boek een succes in ons huishouden!

Het combineert kennis over techniek en een stuk geschiedenis. En ik moet zeggen dat niet alleen de kinderen, maar ook ik zelf, een heleboel geleerd hebben van dit boek.

Wat een indrukwekkende geschiedenis ligt er in het ‘oude Irak’. Zowel een van de Wereldwonderen: de hangende tuinen van Babylon, als rekenen, wegen, tijd bepalen etc komen uit Mesopotamië.

Het boek is opgebouwd in verschillende onderwerpen, zoals water, het wiel, metalen en mijnbouw en geneeskunst. Ieder onderwerp beslaat twee naast elkaar gelegen pagina’s die vervolgens weer opgebouwd zijn uit informatieve teksten, korte kaders met uitleg, een opsomming van feiten en meerdere afbeeldingen die passen bij de informatie en het geheel verduidelijken.

Ondanks dat er per onderwerp maar twee pagina’s gebruikt worden, staat er een hoop informatie in. Toch is het heel toegankelijk en omdat het goed is opgebouwd, is het niet té veel.

Er worden ook verbanden gelegd tussen verschillende hoofdstukken zodat het boek wel echt een geheel wordt. Achterin staan ook nog een tijdlijn en een woordenlijst. Ook vind je een aantal tips voor meer informatie, voor wanneer je bijvoorbeeld dit boek als leidraad voor een spreekbeurt wilt gebruiken. Overigens biedt dit boek ook al voldoende input voor een indrukwekkende spreekbeurt!

Ik heb nog niet eerder gekeken naar dergelijke boeken voor in onze boekenkast, maar ik ga zeker uitgeverij Corona in de gaten houden voor meer boeken over interessante onderwerpen!

Technologie in de Oudheid: Mesopotanië – Charlie Samuels
Hardcover, 48 pagina’s, uitgeverij Corona