hotel-grote-l-sjoerd-kuyper-luisterboek-trotse-moedersAls je vader je beste vriend is en hij krijgt een hartaanval, en je moeder is al dood, en als je dan het hotel van je vader moet runnen, samen met je drie zussen die net zo weinig van jongens snappen als jij van meisjes, en je vader blijkt ook nog eens schulden te hebben, en je kunt alleen aan geld komen door als jongen met washandjes in je bikinitopje mee te doen aan de Miss Noordzee Verkiezing, en je hebt diezelfde middag een proeftraining voor een beroemde voetbalclub, en je bent ook nog eens smoorverliefd op het mooiste meisje van het heelal, en zij doet ook mee aan die missverkiezing… wat doe je dan?

Kos is 13, een jongen tussen kind en volwassen in. Van zijn vader mocht hij helemaal kind zijn en hoefde hij niet mee te werken in het hotel. Maar wanneer zijn vader in het ziekenhuis belandt, neemt Kos toch de verantwoordelijkheid op zich, samen met zijn zussen, die min of meer een drie-eenheid vormen waar hij buiten staat.

Screenshot 2015-01-11 at 19.54.56

Mooi om te horen hoe Kos dit alles beleeft. Hij spreekt namelijk een soort dagboek in op een recorder en zo kun je van dichtbij zijn leven èn zijn gedachten volgen. Screenshot 2015-01-11 at 19.53.06Prima concept omdat het dan niet bij alleen een goed verhaal blijft, maar ook de gevoelens van Kos meebeleefd kunnen worden. Gevoelens waar niet alleen kinderen van de leeftijd van Kos zich in zullen herkennen.

We hebben het boek ook in huis gehad, maar mijn oudste zoon van 10 vond het te lastig om te lezen. De structuur van verhaal en tussendoor de bandopnames, waar dan soms ook nog iemand anders in meepraat, was te ingewikkeld voor hem en leidde hem af van de verhaallijn. Bij de luisterCD’s heeft hij daar echter geen last van, zodat wij die samen, met veel plezier, beluisteren.

De CD’s (5 in totaal) worden voorgelezen voor Sjoerd Kuyper, auteur van het boek. Af en toe hoor je ook de stem van presentatrice en voormalig Jakhals Isolde Hallensleben. Het is erg prettig om naar de CD’s te luisteren.Screenshot 2015-01-11 at 19.53.42 In een rustig tempo en met een prettige stem, leest Sjoerd Kuyper het boek voor. Wanneer het nodig is, klinken de stemmen die praten net even anders, waardoor het verhaal goed te volgen is. Een zeer aangename manier van een boek beluisteren.

Het verhaal en de manier van voorlezen voorkomen dat ik afdwaal, wat bij andere luisterboeken snel gebeurt. Het verhaal raakt, maar is soms ook gewoon enorm grappig. Er komen pareltjes van zinnen voorbij. Ook mijn zoon vind het erg prettig op deze manier dit prachtige boek te kunnen ervaren.

Kortom: voor kinderen voor wie het boek Hotel de grote L nog wat te ingewikkeld is om zelf te lezen is dit een absolute aanrader. Het verhaal is prachtig en de moeite waard (en prettig!) om op deze manier te beluisteren.

Hotel de grote L – Sjoerd Kuyper
Bekijk op bol.comLuisterCD’s, voorgelezen door Sjoerd Kuyper en Isolde Hallensleben
Luisterboek, 5 CD’s, uitgeverij Rubinstein