Screenshot 2015-01-27 at 11.30.28Iedereen heeft er van gehoord. De Hollywood film The Interview over de verzonnen moordaanslag op de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-Un die werd gehackt bij Sony Studio’s en daarna niet in roulatie werd gebracht vanwege bedreigingen aan de bioscopen die de film zouden gaan vertonen. Iedereen bemoeide zich er mee, van Obama tot de hoofdpersoon van de film, Kim-Jung-Um, himself!

Deze film The Interview komt nu vanaf donderdag 29 januari ook in de Nederlandse Bioscopen. De redactie van TrotseVaders/Trotse/Moeders was bij de voorvertoning en was benieuwd wat onze Trotse Vaders en Moeders te wachten staat aan vermaak.

The Interview wordt in omloop gebracht door Universal International Pictures en is aangekondigd als een actie-comedie waarin de hoofdpersonen – de presentator Dave Skylark (James Franco) en zijn producent Aaron Rapoport (Seth Rogen) – elke avond het populaire entertainment TV programma “Skylark Tonight” opnemen en uitzenden. Een soort RTL-Boulevard maar dan veel ordinairder en uiteraard veel meer west-coast-Amerikaans.

Screenshot 2015-01-27 at 11.45.36Nu is de Noord-Koreaanse dictator Kim Jong-un (Randal Park) een fan van dat programma en omdat ze meer diepgravende journalistieke en politieke onderwerpen in hun shows willen, regelen zij een interview met hem. Voordat Dave en Aaron afreizen naar Pyongyang te reizen rekruteert de CIA hen om Kim Jong-un tijdens het interview te vermoorden.

Wat volgt zijn dol-komische belevenissen in Noord-Korea met de leider Kim en enkele (vrouwelijke) adjudanten. Wat er verder gebeurt laten we hier even aan uw fantasie over. We leren in ieder geval Kim Jong-Un kennen van de menselijke en verwende kant.

De schunnige grappen zijn een stuk platvloerser dan in bijvoorbeeld The Big Lebowski,  het verhaal en plot zijn zeer voorspelbaar en is natuurlijk inclusief de gebruikelijke Amerikaanse moralistische boodschappen over goed en kwaad. Als je er een hekel aan hebt dat je kinderen vloeken of gevloek horen, moet je niet met hen naar deze film gaan.

The Interview presentator Dave Skylark (James Franco) en zijn producent Aaron Rapoport (Seth Rogen)

Het spel van de acteurs is, zoals we van Hollywood mogen verwachten, overtuigend. De effecten zijn weer professioneel top en houdt je geboeid vast. En als je verwacht dat de film een doorwrochte aanklacht is tegen het onmenselijke dictatoriale regiem van Kim Jung-un kom je bedrogen uit: het is gewoon een komedie met veel actie en (flauwe) incrowd grappen.

En toch heb ik van het eerste moment tot het laatst genoten van deze heerlijke voorspelbare komedie. Echt een film om op een ongecompliceerde onstpannen avond of in het weekend te gaan kijken. Je zult je vermaken.

De satire op de Noord-Koreaanse leider is zo karikaturaal dat het voor alle niet-Noord-Koreanen eerder lachwekkend dan serieus overkomt. Dat deze film tot politiek dynamiet is geworden, is gezien de lange tenen van alle dictatoriale regimes te begrijpen, maar valt door de inhoud niet te verklaren: het is zo onwaarschijnlijk dat het weer leuk wordt.

The interview over Kim Jong-unHet kan zeker voor de wat oudere kinderen en pubers gewoon leuk zijn. Het is misschien het genre van de ook zo komische ‘Johnny English’ waar ook de Koningin van Engeland ongegeneerd te kijk wordt gezet.  Als je kinderen die film leuk vinden neem ze dan mee naar The Interview. Als je zelf The Big Lebowski  leuk vindt, maar je kinderen daar (nog) niet aan wil blootstellen, ga met je partner en laat hen dan lekker thuis.

Maar ga wel kijken, al was het alleen maar omdat het toch even in het brandpunt van de wereld politiek heeft gestaan en overtuig je ervan dat het allemaal gewoon vermakelijke onzin is. Veel plezier!

De film The Interview is geregisseerd door Seth Rogen en Evan Goldberg. Met o.a. Seth Rogen, James Franco, Lizzy Caplan (Masters of Sex) en Randall Park en voorzien van de leeftijdsaanduiding 6 jaar, met veel geweld en grof taalgebruik.