jaar-van-de-plaag-trotse-vadersNiemand weet hoe de machineplaag begon. Was de nanotechnologie ontworpen als wapen, of juist als geneesmiddel? Feit is, dat de Plaag bijna vijf miljard mensen uitgeroeid heeft en de Aarde onherroepelijk veranderd is.De enige zwakte van de Plaag is, dat de nanotech ontworpen schijnt om zichzelf boven een hoogte van 3048 meter te vernietigen.

Zij die overleefd hebben, worstelen om in leven te blijven op de hoogste bergen. Maar de tijd werkt in het nadeel van de mensheid. Hongersnood en oorlog heersen terwijl wat resteerde aan orde en gezag snel in elkaar stort. De laatste hoop voor de mensheid rust op een vooraanstaande nanotech onderzoekster aan boord van het internationale ruimtestation ISS… en een kleine groep overlevenden in Californië die een levensgevaarlijke reis wagen onder de hoogtegrens, waar de Plaag heerst.

De boeken van Jeff Carlson worden omschreven als een combinatie van Michael Crighton en Stephen King. Ik ben dol op boeken waarin een wereld gecreëerd wordt die niet bestaat, maar wel geloofwaardig is, èn ik ben dol op technologie, dus vol verwachting begon ik aan dit boek.

DSC03519

Al snel werd duidelijk dat de schrijfstijl niet te vergelijken valt met Crighton en zeker niet met King. Dit boek bevat te veel informatie en gebeurtenissen om lekker te lezen. Toch is het wel de moeite waard om je er doorheen te worstelen, want het is wel een intrigerend verhaal.

Het boek begint wanneer “de Plaag” al lang uitgebroken is en alle mensen onder 3048 meter heeft gedood of minstens besmet. Er wordt ingezoomd op een kleine groep overlevenden, hoog op een bergtop. Binnen die groep is een tweedeling. Er worden gruwelijke keuzes gemaakt om te overleven en we leren een aantal mensen wat beter kennen, waaronder Cam en Sawyer. Dan komt er ineens iemand van een andere bergtop om hen te halen. Op die andere bergtop zijn meer voorzieningen.

DSC03516

Parallel aan dit verhaal wordt het internationaal ruimtestation ISS gevolgd, waar ook een groepje mensen zit (hoog boven de 3048 meter-grens natuurlijk). Hier zit ook Ruth, een nanotech-deskundige.

Het voert te ver om het hele verhaal te vertellen, want zoals ik al aangaf, gebeurt er enorm veel, en waar in het begin veel tijd wordt besteed aan het schetsen van het leven op de bergtop, is bijvoorbeeld de reis onder de 3048 grens weer veel sneller beschreven. Het verhaal is daarmee erg onrustig, maar wordt weer interessant wanneer Ruth en Cam elkaar treffen.

DSC03518

Een andere verhaallijn is namelijk dat de hoofdstad van Amerika zich verplaatst heeft naar Leadville, een hooggelegen stad met voorzieningen en voorraden. De leiding in Leadville heeft de stad geïsoleerd om te zorgen dat wetenschappers en hoge militaire functionarissen beschermd zijn, wat tot gevolg heeft dat de buitengesloten mensen zich verenigen en als ‘rebellen’ ook proberen om grondstoffen te bemachtigen.

In die stad wordt Ruth gebracht na de landing van de Spaceshuttle en probeert ze te werken aan een anti-nano die de Plaag kan neutraliseren. Hiervoor moet ze echter naar het laboratorium om de bron van de uitbraak te kunnen onderzoeken. Aangezien Sawyer weet hoe de Plaag uitgebroken is en Cam zijn begeleider is, komen zij ook daar terecht. Om te voorkomen dat Leadville de nano-technologie gaat gebruiken om de wereldmacht op een verwoestende manier te grijpen, gaan Cam, Ruth en een aantal anderen er met de gegevens vandoor.

DSC03520

Ruth heeft een anti-nano ontwikkeld, die nog niet perfect is, maar wel voldoende om te kunnen overleven onder de 3048 meter. Ze ‘besmet’ de kleine groep die over is en deze groep splitst zich vervolgens op in twee groepen om naar vluchtelingenkampen te gaan op bergtoppen en via hun bloed ook hen de anti-nano te geven waardoor zij ook weer andere mensen kunnen helpen en wanneer die dan ook uitzwermen, kan de anti-nano zich steeds verder verspreiden. Zo eindigt het eerste boek. In het tweede boek gaat het verhaal verder, lees hier de recensie >>>>

DSC03517

Ik heb beide boeken uitgelezen omdat ik het interessant vond ze te lezen en ook benieuwd was naar het verloop. Het gegeven van een Plaag die alles beneden een bepaalde grens kan besmetten is interessant, maar het had beter, verhalender, uitgewerkt mogen worden. Ook de vele fouten in de vertaling waren storend. Toch is het voor liefhebbers van dit genre boeken, zeker aan te raden om zowel Het Jaar van de Plaag als het vervolg De Oorlog van de Plaag te lezen. Het zet je toch aan het denken!

Het Jaar van de plaag – Jeff Carlson
Bekijk op bol.comPaperback, 408 pagina’s, uitgeverij Macc

oorlog-van-de-plaag-trotse-vaders