Stratego ConquestHet is oorlog in het land Westeria. De koninkrijken Krachtberg, Oorlogsrots, Moed en Verderf hebben jarenlang een wankele vrede weten te bewaren…tot nu. De soldaten worden uitgezonden, spionnen maken plannen en tovenaressen vervloeken het land.

Stratego ken ik wel, wij hebben de Junior versie erg veel gespeeld, de tweeling samen ook. Dit is de eerste ‘grote mensen versie’ die ik met de jongste twee kinderen ga spelen. Het spel is voor 2 – 4 spelers vanaf 8 jaar en de tweeling is ‘al’ bijna 9, dus dat moet lukken. Grootste probleem zit bij mij: ik word altijd zenuwachtig van nieuwe spelletjes met ingewikkelde handleidingen en verzin meestal zelf maar wat regels…..

stratego-conquest-spel-jumbo-copyright-trotse-vaders-1

Zondagavond, de kinderen in pyjama, pakken we Stratego ConQuest uit. Eenvoudig de kaartjes er uit halen, in de slim gemaakte torens stoppen en de handleiding erbij. Het valt eigenlijk wel mee. Voor het eerste spelletje besluit ik alle extra informatie, over landen-met-steden enz. nog even te laten voor wat het is. We beginnen met het verdelen van de landen op het spelbord.

Om de beurt pakken we een kaart, die we daarvoor op het betreffende land hadden gelegd. Vervolgens gaan we onze ‘legers’ verdelen en uiteraard onze vlag op een tactische plek plaatsen. En dan kunnen we gaan spelen.

Een spelbeurt bestaat (voor ons, volgens mij is het nog niet helemaal zoals het bedoeld is…) met het spelen van een actiekaart. Er zijn allerlei acties mogelijk: je kunt een aantal stukken van plaats veranderen (handig wanneer iemand vermoed waar je vlag zit of achter een bepaald stuk aan jaagt), je kunt ‘spieken'(twee stukken van een tegenstander bekijken), een verrassingsaanval uitvoeren of een verslagen stuk terug plaatsen. stratego-conquest-spel-jumbo-copyright-trotse-vaders-4Er zijn nog meer actiekaarten, zoals om meerdere zetten te mogen doen, dus je moet goed nadenken wat per beurt het slimst is.

En verder kun je dus gaan verplaatsen. Naar een leeg stuk land (sáái), of naar een land waar een tegenstander staat. En dat stuk van het spel is te vergelijken met het ‘gewone’ Stratego. Wat wel anders is, is dat ‘verslagen’ stukken in een zak gaan en weer teruggeplaatst kunnen worden op het bord. En dat geldt ook voor de vlag.

Mijn jongste (zoon-met-slaapmuts) was zijn vlag kwijt aan zijn tweelingzus die hem listig had ingepikt, maar hij mocht gewoon doorspelen. Weliswaar kon hij geen actiekaarten meer uitspelen, maar het is hem toch gelukt om de vlag van zijn zus te pakken te krijgen en mocht daardoor zijn eigen vlag weer terugplaatsen. Uiteindelijk heeft hij zelfs gewonnen!

stratego-conquest-spel-jumbo-copyright-trotse-vaders-3

Ik vond het enorm leuk om Stratego ConQuest te spelen met twee van mijn kinderen. Het is ook met 4 spelers te spelen, de speelstukken zijn zo goed ontworpen dat je zelfs aan 4 kanten van het speelbord kunt zitten, zonder de waardes van de stukken van je tegenstander te zien (en wel die van je eigen stukken).

stratego-conquest-spel-jumbo-copyright-trotse-vaders-5

Omdat iedere keer de landen anders verdeeld worden en de legers uiteraard ook, is het steeds opnieuw een ander spel. En met meer dan 2 spelers krijg je een volledig andere dynamiek, echt heel erg bijzonder en leuk om op deze manier Stratego te spelen. Laat de winteravonden maar komen!

Stratego Conquest
Bekijk op bol.comBordspel, 2-4 spelers, 8+ Jumbo
Bestel dit spel hier >>>>