Sinds 19 oktober is de film “Killers of the Flower Moon” uit. Een film geregisseerd door filmlegende Martin Scorsese met Leonardo DiCaprio, Robert De Niro en Lily Gladstone in de hoofdrollen. Het is een 3 en een half uur lange epische crime thriller over de uitmoording van het Osage volk en wordt wijd gezien als een van de beste films van dit jaar.

Waargebeurd verhaal

De film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de Osage, een stam in Amerika. Nadat de Osage olie gevonden had werd het snel een van de rijkste volken van Amerika. Al deze rijkdom bracht alleen ook andere dingen mee, één voor één worden de Osage langzaam uitgemoord door de witten, die de rijkdommen en de olie voor zichzelf willen nemen. Dit gaat genadeloos door tot de FBI erbij betrokken wordt.

Een van de beste films van het jaar

Dit moet wel een van de beste films van het jaar zijn. Het eerste wat ik opmerkte was de lengte van de film. De film is 3 en een half uur, en dat is lang. Ik was erg bang voor de lengte, niet alleen omdat ik niet zeker wist dat ik 3,5 uur gewoon stil kon zitten maar ook omdat ik bang was dat het saai zou worden. Maar het tegenovergestelde gebeurde. De volledige film was ik geïnteresseerd aan het kijken naar het verhaal. Geen seconde had ik het saai, de volledige tijd was ik nieuwsgierig hoe de film zich ging ontwikkelen en wat er ging gebeuren.

Het is een film die je aan het denken zet. Het is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal, iets wat heel pijnlijk is om je te bedenken. Zoveel onschuldige mensen vermoord voor hun rijkdommen. Het is een verhaal wat origineel verborgen werd. Niet veel mensen wisten van wat er gebeurd was. Dus om te zien hoe een groot regisseur op zo’n voorzichtige manier dit verhaal vertelt is geweldig. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van de moordenaars maar toch wordt er zoveel empathie geplaatst op het volk en laat de zware tijden van het volk tot in detail zien. Er is een constante tweestrijd tussen liefde en verraad die soms moeilijk is om naar te kijken.

Lily Gladstone

De acteurs en actrices zijn geweldig. Er is geen een slechte rol, iedereen doet zijn uiterste best en geeft alles voor de film. Dit is naar mijn mening Leonardo DiCaprio’s beste rol, maar als er een persoon is die de show steelt is dat wel Lily Gladstone. Gladstone speelt perfect en het zou me niet verbazen als ze op het einde van het jaar een Oscar mee naar huis zou nemen. De film zelf ziet er ook prachtig uit, dit valt natuurlijk te verwachten van Martin Scorsese maar is nog steeds iets wat belangrijk is om te zeggen. De sets zijn prachtig en laten je meteen denken dat je terug in de tijd bent gegaan. Het camerawerk is ook erg goed met wat hele lange, indrukwekkende long takes.

Meesterwerk

Dit is een van de meest indrukwekkende films van 2023. Een film die meesterlijk een moeilijk maar belangrijk verhaal verteld over de moorden die gepleegd werden bij de Osage. Verteld in een voorzichtige manier met hoge kwaliteit door een samenwerking met een strakke samenwerking met iedereen die werkte aan deze film. Een echt meesterwerk en zeker een film om aan te raden. De lengte kan misschien intimiderend zijn en de film is zeker niet voor iedereen. Maar als de film je wat lijkt is het het zeker waard om een kijkje te nemen.