De Gorgels zijn bedacht door Jockem Myer, die er een aantal boeken over schreef. En nu is er dus ook een spel: De Gorgels – het ondergrondse avontuur.

Samenvatting
Een van de Gorgelgabbertjes is ernstig ziek geworden en een Grootbekbrutelaar is hiervan op de hoogte. De Brutelaar graaft zich een weg naar de zieke Gorgel, maar dit laten jij en je vrienden niet zomaar gebeuren. Kruip in de huid van je favoriete Gorgel zoals de Grijze Gorgel, Gug of Bobba en baan je een weg door de donkere grond om je gabbertje te beschermen. Maar let op! De Brutelaar blokkeert het pad met zware stenen om jullie te slim af te zijn. Ben jij klaar voor dit ondergrondse avontuur?

Leuk gevonden om de Gorgels als thema te nemen als bordspel. De leuke figuurtjes zijn natuurlijk door menig kind in het hart gesloten en dan nu een spel met deze wezentjes doen spreekt direct tot de verbeelding.

Het spel is mooi vormgegeven. De tekeningen van Rick de Haas komen prachtig tot hun recht. Het spel is geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar. Maar een beetje tegen je verlies kunnen is wel belangrijk. Al is het het wel zo dat je het je kind zo moeilijk kunt maken als je zelf wilt. Dit komt door het leuke element in dit spel, de losse stenen waarmee je de weg kunt blokkeren voor de andere speler(s) Dat maakt het wel ook nog leuk om ook met wat oudere kinderen te spelen.

En wat ook leuk is, is dat je gezamenlijk tegen de Brutelaar speelt. En dat is leuk, het is niet alleen ieder voor zich maar ook allemaal tegen de Brutelaar.

Doel van het spel is dat een van de Gorgels, de spelers, eerder bij de zieke Gorgel is dan de Brutelaar. Nu is die kans wel aanzienlijk kleiner omdat er op de dobbelsteen maar 2 Brutelaars staan tegenover 4 Gorgels. Als je een Brutelaar gooit mag die 1 plek naar voren en om de 2 plekken kom je op een geel vakje en dat betekend dat je een rijtje stenen mag verplaatsen om de ander de weg te versperren.

Al met al een mooi bordspel wat snel duidelijk is, niet te lang duurt en naast gewoon mazzel met dobbelen ook een beetje strategisch inzicht vraagt.

Het Gorgels bordspel bekijk / bestel je hier >>>>