KNAB bank, bank in jouw voordeel

Bij welke bank zit je nu en ben je daar tevreden over? Vraag je je wel eens af welke toegevoegde waarde jouw bank nog heeft, anders dan dat het je overschrijvingen (maar niet in het weekend, want dan is het betalingsverkeer dicht) keurig administreert? Zijn er redelijke alternatieven?

Bankieren bij Van Lanschot is alleen maar plezier wanneer je veel geld hebt waar zij van kunnen profiteren. Zodra je echt een vraag hebt, of advies nodig hebt in economisch mindere tijden, laten ze je al snel vallen als een baksteen. De overstap naar een andere bank leek toen logisch en het werd ABN AMRO.

Het is inmiddels lang geleden dat ik bij de ABN-AMRO nog een persoonlijke account manager had, in een kantoor waar ik kon binnenlopen (en hij / zij mij bij naam kende) en die in korte gesprekken, zonder of met niet al te veel papierwerk, dingen (financieel) voor mij regelde en met mij meedacht. Dat was destijds erg prettig. Tijdens een akkefietje van een paar maanden geleden over een zakelijke rekening realiseerde ik mij dat ABN-AMRO voor de meeste particulieren en kleine bedrijven niet meer betekenen dan inderdaad administrateur van mijn overschrijvingen. Weg bij ABN-AMRO; maar wat dan?

KNAB Bank, Bank in jouw voordeel, hoofdgebouw
Hoofd = enige gebouw van KNAB in Hoofddorp

Mijn accountant wees mij op KNAB. Op de website sympathiek (“Wij geloven dat bankieren anders kan“) want sterke positionering als alleen maar on-line bank: geen kantoren, maar helpdesk van 8-22uur / 7d, goedkoop, rente op de normale rekening en de boodschap “wij zijn er voor jou“. En als toegevoegde waarde de claim dat ze je kunnen helpen bij het beter plannen van je financiën. Dat is natuurlijk gemakkelijk opgeschreven; wat is de praktijk?

Nou, proberen dan maar met één rekening: aanvraaKNAB Bank persoonlijke welkomssbriefg, activering, pasjes en pincodes ging snel en soepel, en welkomstboodschappen per email en post (met de onvermijdelijke calculator voor overboekingen) waren verfrissend, met een persoonlijke inslag van de directeur René Frijters die klanten uitnodigt contact met hem op te nemen indien nodig en die daarvoor ook zijn mobile telefoonnummer deelt met klanten. Die van Gerrit Zalm, waarvoor ik ruim 20 jaar klant ben geweest is mij blijkbaar ontgaan.

Inmiddels heb ik vier rekeningen bij KNAB met daaraan gekoppelde spaarrekeningen. Heel plezierig is dat je email alerts kunt instellen, en dan vertelt KNAB bank dat er bijvoorbeeld een automatische incasso is gepland. Dat je geld van je spaarrekening naar de hoofdrekening moet overmaken of v.v.. Maar ook een email als je in kort tijdsbestek twee keer hetzelfde overmaakt, en een waarschuwing dat je pasje in het buitenland is gebruikt! “klopt dat?”) Ik gebruik die service nog niet, maar je kunt voor je financiële planning al je schulden (hypotheek e.d.) en inkomsten (ook die niet specifiek lopen via je KNAB bank rekening) invoeren voor een compleet overzicht van je financiën.

De stelling van KNAB bank is blijkbaar dat je als bank niet kan onderscheiden op een rekeningnummer, pasje en online betalen, maar dat je wel kan helpen bij het financieel op orde houden van je (toekomstige) geldstromen.

Maar ook de de hele communicatie is anders, persoonlijker en met de insteek dat het probleem niet jouw probleem hoort te zijn maar dat van de bank onder het uitspreken van excuses door de directeur zelf. Voorbeeld: KNAB is een on-line bank. Zij hechten dus aan een perfecte service voor online betalen en informatie opvragen; zeker voor op de telefoon en de Tablets/iPad. Nu introduceerde Apple een update van zijn operating system 9.2. Dit gaf problemen met de KNAB app op iPads. Ik krijg vervolgens de volgende emails:

KNAB os ipad problemenKnab bank ios stroring opgelost

Dergelijke emails zeker niet qua open ’tone-of-voice’ nooit eerder gehad van ABN AMRO.

KNAB bank openIk was deze week bij een klantenbijeenkomst (KNAB OPEN) en onder de indruk van de openheid, de wijze waarop klanten worden betrokken bij nieuwe functies (hoe kunnen we calculators afschaffen), diensten (helpen bij het kiezen van passende verzekeringen – dus niet de verzekeringen van KNAB zelf of van AEGON waar KNAB Bank onderdeel van is), en hun communicatiebeleid.

Ik leerde daar dat KNAB zo’n 90 mensen in Hoofddorp in dienst heeft waarvan meer dan de helft helpdesk medewerkers. Maar het meest opmerkelijk wat ik hoorde was dat de KNAB bank geen bonussen (De kanker van het bedrijfsleven: daar waar bonussen binnenkomen, verlaat klantgerichtheid het bedrijf!) betaalt aan haar medewerkers. Ik heb het dus over een BANK hè!

KorKnab_Bankpastom zeer tevreden over de overstap. Het grote voordeel van KNAB bank is ongetwijfeld dat zij in deze door technologie gedreven digitale wereld geen bank-historie met zich mee-torst. En alle bestaande en oude bedrijven worden in deze periode onder de ‘gesel van het internet’ gedwongen tot zich opnieuw uitvinden. De meeste bedrijven zijn daar niet zo goed in. KNAB heeft daar geen last van en kan zich gemakkelijk verplaatsen in de werkelijke problemen en zorgen van de moderne online consument. Doe daar je voordeel mee, zou ik zeggen.

Hier een filmpje over de overstap service van KNAB en ook hier weer de bij 2016 passende openheid: dit filmpje mag door KNAB door iedereen worden gebruikt ook door andere banken.

Share