Het is weer maandagochtend. Op Facebook worden we getrakteerd op afbeeldingen van kopjes koffie en op Twitter regent het tweets waarin verlangend naar het tweede of derde kopje espresso wordt uitgekeken. Wanneer de week begint, neemt het verlangen naar koffie kennelijk toe, wanneer je de hashtags op Social Media serieus neemt.
Ook in search is een dergelijk verband te bespeuren. Het viel me op bij het vergelijken van Google Trends (VS data) over juli 2013 en over augustus 2013 dat in juli -evenals in de maanden er voor- “koffie” het meest gebruikte zoekwoord was in de categorie “dranken” en dat dit in augustus ineens “wijn” was. Opvallend was ook dat “bier” stabiel op de tweede plaats bleef staan. Maar waarom was “wijn” in augustus ineens trending in search?
Hieronder een mogelijke verklaring. Dit is de grafiek uit Google voor de maand augustus. In blauw wordt het zoekvolume voor wijn weergegeven, in rood voor koffie. Je ziet dat de piek voor “wijn” net iets eerder ligt (weekend) dan die voor “koffie” (maandagochtend).
Augustus telde 4 maandagochtenden en 5 zaterdagavonden. Juli had 4 zaterdagavonden en 5 maandagochtenden. Meer vraag naar koffie in juli dus terwijl de zomerse zaterdagavonden van augustus de zoekvraag naar wijn deden stijgen. Wens ik jullie een fijne maandag, ik ga nog even een kopje koffie nemen 😉