Er schijnen nogal wat verschillen te zijn tussen mannen en vrouwen….. Daar gaan we nu niet al te diep op in, maar het is wel interessant om een onderzoek te bekijken wat ActiePagina.nl heeft laten uitvoeren door Panelwizard over het (online) winkelgedrag van Nederlanders, waarbij ook verschillen tussen mannen en vrouwen naar boven kwamen.
Winkelgewoontes
Er zijn veel interessante gegevens te vinden in dit jaarlijks terugkerende overzicht over winkelgewoontes, waarbij met name gekeken werd naar het gebruik van kortingscodes. Het afgelopen jaar heeft driekwart van de Nederlanders gebruik gemaakt van een kortingscode op internet om geld te besparen. Opvallend daarbij is dat meer dan de helft van de mensen (57%) zich minimaal één keer heeft laten verleiden om een extra product te kopen, om zo gebruik te kunnen maken van een kortingcode. In 2013 was dit nog 42%.
Meer online winkelen
Er werd sowieso meer online gewinkeld. Mike Lester, General Manager bij ActiePagina.nl: “Onze jaarlijkse studie bevestigt dat steeds meer mensen de weg naar slim online shoppen weten te vinden en kortingscodes inzetten. Het past bij de tijdsgeest om via een gratis oplossing op toegankelijke wijze te besparen op online aankopen.”
Op zoek naar korting
Het is zelfs zo dat steeds meer mensen een aankoop afbreken wanneer er geen kortingscode kan worden ingezet (32% in 2014 ten opzichte van 28% in 2013). Zonder kortingscode stelt 35% van de mensen een aankoop uit, 32% zoekt een andere aanbieder en 30% schaft het product helemaal niet meer aan.
Manieren om geld te besparen
De belangrijkste manier om geld te besparen was in 2014, net zoals in 2013 het wachten met de aankoop van het artikel van onze keuze tot het in de aanbieding of in de uitverkoop is. Verdwenen uit de top 3 van manieren om geld te besparen is “minder kopen”. Wat in 2014 wel genoemd werd is het gebruik van een klantenkaart, het actief zoeken naar kortingcodes en meer tweedehands artikelen kopen.
Verschillen tussen mannen & vrouwen
De manier waarop er bespaard wordt, verschilt per sekse. Mannen besparen met name door online te shoppen (55%), in het buitenland te winkelen (23%) of in de fysieke winkel te onderhandelen over de prijs (22%). Vrouwen daarentegen besparen voornamelijk geld door aanbiedingen te shoppen (79%), een klantenkaart te gebruiken (62%) of tweedehands artikelen op de kop te tikken (36%).