Screenshot 2015-03-26 at 19.10.45100 jaar Pietje Bell is een luxe bind-up van de eerste twee titels: “Pietje Bell, of de lotgevallen van een ondeugenden jongen” en “Pietje Bells goocheltoeren”. In de loop van de tijd werden diverse scènes aangepast of verdwenen zelfs geheel. In deze editie zijn de originele teksten van de eerste druk in ere hersteld. Ook de oorspronkelijke binnenwerk-illustraties van Jan Rinke staan er allemaal weer in. Het omslag is een nieuw en origineel ontwerp, waarbij de ‘Pietjes’ van de omslagen van illustrator Gerard van Straaten je aankijken vanachter twee gestanste vensters. Unieke boeken voor trouwe fans en potentiële deugnieten anno nu!

Een boek wat al honderd jaar gelezen wordt, mag met recht een klassieker genoemd worden. En hoewel het boek uiteraard wat gedateerd is, is het er een die in geen enkele boekenkast zou mogen ontbreken. Heerlijk nostalgisch: voorlezen uit een boek wat je zelf als kind ook hebt gelezen. Ik denk dat hedendaagse kinderen wat moeite zullen moeten doen om dit boek zelf te lezen, maar van voorlezen zullen ze zeker genieten!

Leuke bijkomstigheid is dat je uitleg kunt geven over hoe het er vroeger aan toe ging: in een gezin, op school, de manier waarop mensen leefden, werken en met elkaar omgingen.

pietje-bell-100-copyright-trotse-vaders-2

Pietje Bell is een boefje, maar vanwege zijn goede bedoelingen is het moeilijk om kwaad te worden om de streken die hij uithaalt. Zoals zijn vader, Jan Plezier, die schoenmaker is ook laat merken. Hij moet er zelfs om lachen, wat honderd jaar geleden een stuk minder vaak voorkwam dan nu. Mooi dus om de liefde van deze Trotse Vader terug te zien in het boek en ook mee te maken dat hij zijn zoon ziet zoals hij echt is: een jongen met een goed hart, die impulsief in allerlei moeilijkheden belandt.

pietje-bell-100-copyright-trotse-vaders-1

Uiteraard is het niet alleen maar goed bedoeld, er zit ook echt kattenkwaad bij, waardoor een heleboel mensen moeite krijgen met Pietje. Maar uiteindelijk probeert het mannetje het altijd goed te maken.

In deze jubileum editie zijn twee boeken gebundeld die allebei garant staan voor veel (voor)leesplezier. Het boek is prachtig geïllustreerd en echt een cadeautje voor in de boekenkast. Deze uitgave kost momenteel slechts € 17,95 bij Bol.com en dat is werkelijk goedkoop voor wat je er voor krijgt! Aanrader dus!

100 jaar Pietje Bell – Chris van Abcoude
Bekijk op bol.comLuxe jubileumeditie, gebonden, 304 pagina’s, Uitgeverij Kluitman

pietje-bell-100-copyright-trotse-vaders-3