warp-2-greep-naar-de-macht-eoin-colfer-trotse-vadersFBI-agent Chevie Savano komt terug in het hedendaagse Londen na een tijdreis naar de victoriaanse tijd, maar het heden is niet meer hetzelfde sinds ze weg is. Europa wordt nu geregeerd door de fascistische organisatie Boxites. Chevie kan zich slechts fragmenten herinneren en juist als professor Charles Smart, de uitvinder van de tijdmachine, haar over het W.A.R.P.-programma vertelt, wordt hij vermoord door de geheime politie.

En nu zit die ook achter Chevie aan, maar ze weet te ontsnappen naar het verleden. Daar vindt ze Riley terug en samen doen ze er alles aan om de raadselachtige kolonel Clayton Box te vinden en te voorkomen dat hij raketten afvuurt op de hoofdsteden van Europa.

In deel 1 (WARP – de onwillige moordenaar) maakten we kennis met Riley, Chevron en tijdreizen. Aan het eind van het boek bleef Riley in Londen 1898 en reisde Chevie terug naar hedendaags Londen. Lees hier de uitgebreide recensie van het eerste boek >>>>

DSC03539

Maar… zoals het hoort bij tijdreizen, hebben de acties in het verleden, effect op de toekomst en Chevron komt in een totaal veranderd heden terug. Ze is een van de vele dienaren van Clayton Box en weet weinig meer van haar verleden en de gebeurtenissen uit deel 1. Toch zijn die herinneringen er wel en deze proberen zich uit haar onbewuste naar haar bewustzijn te werken…

DSC03537 DSC03538

Ondertussen zit Riley nog in 1898 en probeert hij als illusionist een carrière in een theater op te bouwen. Wanneer Chevie via Smart, de uitvinder van het tijdreizen, zich weer een en ander gaat herinneren, verdwijnt ze naar 1898, gevolgd door 2 ‘Donderkatten’, dames van de geheime dienst van Clayton Box. Ze wil proberen om samen met Riley de plannen van Box te voorkomen.

Riley en Malarkey (leider van de Rammen, een criminele Londense bende) krijgen te maken met verraad binnen de Rammen. Wanneer Chevie terugkomt in 1898 en hen terugvindt (en haar geheugen ook) werken ze samen om de Donderkatten voor te blijven en te proberen in de buurt van het riool van Londen te komen, waar Box in 1899 gezorgd heeft dat hij de macht kon grijpen zodat in hedendaags Londen alles anders is geworden….

DSC03540 DSC03542

Ook dit is een redelijk druk en onwaarschijnlijk verhaal. Het boek is los van het eerste WARP boek te lezen, maar zelfs wanneer je het eerste boek gelezen hebt is het lastig om in deel 2 te komen. De wereld is totaal veranderd en in eerste instantie onbegrijpelijk geworden. Toch schuilt hierin ook de kracht van dit deel.

Je wordt als lezer meegetrokken in het mysterie waarbij je alleen zeker weet dat Riley en Chevron de “goeden” zijn, van alle anderen is het niet helemaal duidelijk, of constant, aan welke kant ze zich bevinden. En dus is het spannend om de avonturen van Chevron en Riley te volgen. Gaandeweg het boek wordt alles wat duidelijker en leest het meer als een verhaal. Een spannend verhaal, met vele wendingen.

DSC03541

Tijdreizen is niet meer de hoofdlijn van het boek, wel het herstellen van iets wat in het verleden gebeurd is en tot ellende in het heden heeft geleid. Of dit lukt, moet je vooral zelf gaan lezen! En wanneer je dat, net zoals ik, gedaan hebt, kijk je vast ook uit naar het derde deel! Want ondanks dat de boeken niet erg gemakkelijk lezen en er veel (te veel?) gebeurt, is het verhaal wel intrigerend.

W.A.R.P. Greep naar de macht – Eoin Colfer
Bekijk op bol.comTweede deel in de WARP – serie
Paperback, 398 pagina’s, uitgeverij Van Goor