Vergeet alle presentatietechnieken, taaltrucjes, communicatie- en mediatrainingen die gericht zijn op uiterlijkheden en het vermijden van risico’s. De magie in communicatie – het gevoel dat een verhaal klopt, inspireert en tot actie aanzet – zit niet in houding, intonatie of woordkeuze. Het gaat erom jezelf te laten zien, écht iets te vertellen en anderen daarin mee te durven nemen.
Recensie
Iedereen kent de woorden ‘I have a dream‘, tientallen jaren geleden uitgesproken door Martin Luther King. Of ‘Yes, we can‘, in 2004 uitgesproken door Barack Obama. Het zijn magische woorden geworden, woorden die er toe doen en het verschil maken.
Bas Mouton gaat in Magie in al je communicatie op zoek naar de onderliggende principes die zorgen dat enkele woorden het verschil kunnen maken. Hij noemt dit de magiewetten, en is van mening dat communicatie gaat om het echt iets laten gebeuren in het hoofd van de ander. De basis is: IK zeg IETS tegen JOU. Deze drie ingrediënten staat centraal in het boek. En daarmee komt hij tot negen magiewetten, die bijvoorbeeld te maken hebben met passie, contact, toekomst, actie en belofte.
Magie in al je communicatie gaat over magische momenten als je spreekt, de momenten in communicatie waarin er een energieverandering plaatsvindt bij communicator en publiek, als gevolg waarvan gedragsverandering mogelijk wordt. Het boek werkt het ‘bubble model’ uit om tot een magisch moment te komen.
Ik vind Magie in al je communicatie een leuk boek. Het is praktisch en handzaam en staat vol met aansprekende voorbeelden. Die maken het leuk om het boek te lezen. Ik ben alleen niet zo gecharmeerd van de opmaak, ik vind het lettertype niet prettig lezen.
Er staan ter illustratie veel voorbeelden in het boek. Intrigerende voorbeelden, zoals waarom doet Sheryl Sandberg het zo goed als COO bij Facebook? Of welke kans heeft David Gallo gemist bij zijn TED talk? Er staan ook veel links naar succesvolle TED-talks in het boek, uiteraard zijn ze voorzien van een analyse waarom de betreffende speech in de ogen van de auteur zo goed is.
Magie in al je communicatie biedt heel veel praktische tips, die je volgens mij ook op veel vlakken kunt toepassen. Voor mij is het boek een soort snoepwinkel, of gereedschapskist met adviezen en ideetjes die ik op bepaalde momenten en in zekere situaties zeker wil toepassen.
Op de site krijg je een leuke indruk van het boek. Met de magietool (leuk om te doen!) op de site kan je al voorzichtig de adviezen op volgen, Magie in al je communicatie gaat overal nog wat dieper op in.
Ba Mouton heeft het eerste exemplaar ontvangen van Mark Rutte, dat kan je hier zien.
Magie in al je communicatie – Bas Mouton
Managementboek, paperback, 200 pagina’s, Uitgeverij Boom / Nelissen
Bestel dit boek hier >>>>