praktisch-planeetonderzoek-zaterdagochtend-recensie-copyright-trotse-vaders-1

Achter de ogenschijnlijk geoliede machine van acht planeten en duizenden brokstukken steen en ijs gaat een fascinerend verhaal schuil, waarin botsingen, inslagen en migrerende planeten bijdragen aan de ontwikkeling van het zonnestelsel.

In Praktisch planeetonderzoek voor de zaterdagochtend gaat Sebastiaan de Vet in het landschap van de planeten op zoek naar wat we merken van die chaos. Hij geeft de lezer daarin de belangrijkste rol: die van onderzoeker aan de keukentafel. We krijgen antwoord op vragen als ‘kunnen we in de toekomst op vakantie naar Mars?’, ‘hoe is de maan ontstaan?’ en ‘waarom wordt de aarde zwaarder?’.

Praktisch Planeetonderzoek voor de zaterdagochtend is duidelijke geschreven door iemand met veel kennis over de planeten in ons zonnestelsel en met héél veel enthousiasme over deze materie. Dat enthousiasme probeert Sebastiaan de Ver over te brengen door onderwerpen toegankelijk te maken zodat ook leken meer inzicht krijgen in wat er over planeten bekend is.

praktisch-planeet-onderzoek-zaterdag-cohtend-sebastiaan-de-vet-recensie-copyright-trotse-vaders-2

Het boek is een mengeling van veel informatie en persoonlijke ervaringen. Daarnaast zijn er ook allerlei experimenten die je -bijvoorbeeld samen met je kind(eren) kunt uitvoeren.

De manier waarop de hoofdstukken beginnen, spreekt tot de verbeelding en maakt dat je verder wilt lezen. Soms staat er wel erg veel informatie in een hoofdstuk verwerkt. Gelukkig ben ik niet onbekend met de besproken materie, maar voor mensen die nog geen enkele voorkennis hebben, kan het wat te veel zijn. Toch blijft het interessant om te lezen, omdat ook steeds de persoonlijke ervaringen terugkomen.

praktisch-planeet-onderzoek-zaterdag-cohtend-sebastiaan-de-vet-recensie-copyright-trotse-vaders-1

Het hoofdstuk waarin het onder andere over IJsland gaat, is één van mijn favorieten. Ik ben er zelf ook geweest, heb ook een paar dagen in de omgeving van Mývatn doorgebracht en heb het ‘ruimtelandschap’ zelf ook gezien. Mooi om terug te lezen en het experiment wat bij dit hoofdstuk hoort, nodigt uit om samen met de kinderen te gaan doen.

praktisch-planeet-onderzoek-zaterdag-cohtend-sebastiaan-de-vet-recensie-copyright-trotse-vaders-3

Bij zaterdagochtend denk ik meer aan een krantje en een kop koffie, niet zozeer aan dit boek waar je je wel degelijk voor moet kunnen concentreren. Voor mij is dit meer een boek voor de vrijdagavond, wanneer de kinderen in bed liggen. En dan ga ik op zaterdagochtend wel indruk maken met hetgeen ik van Praktisch Planeetonderzoek voor de zaterdagochtend heb opgestoken!

Praktisch Planeetonderzoek voor de zaterdagochtend – Sebastiaan de Vet
Paperback, 266 pagina’s, uitgeverij Lebowski