In ‘Het patriottenspel’ is Cotton Malone met pensioen. Hij runt een kleine boekhandel in Kopenhagen. Maar wanneer zijn voormalige baas bij de veiligheidsdienst een beroep op hem doet om een Noord-Koreaanse dief op te sporen die gevoelige documenten van de Amerikaanse overheid in zijn bezit heeft, raakt Cotton Malone verzeild in een race tegen de klok. De documenten houden verband met een amendement in de grondwet waaruit zou kunnen blijken dat het betalen van inkomstenbelasting illegaal is. Wanneer de documenten in verkeerde handen vallen kan dat de Verenigde Staten in grote problemen brengen.

Voor mij was Het patriottenspel het eerste boek van Steve Berry wat ik las, en dus ook de eerste kennismaking met Cotton Malone. In tegenstelling tot boeken van andere auteurs waarin dezelfde hoofdpersoon centraal staat, heb ik geen moment gedacht dat ik eerst de andere boeken van Steve Berry zou moeten lezen. De terugblikken zijn summier en er wordt voldoende informatie op een natuurlijke manier gegeven om dit boek “los” te kunnen lezen. Neemt niet weg dat ik door het lezen van dit boek wel nieuwsgierig ben geworden naar de eerdere boeken, maar dat komt doordat dit boek zo boeiend was!

Het boek leest als een trein. Nou, eigenlijk als een film, een soort James Bond film, maar dan zonder de hoeveelheid aan dames… Behalve de actie en de spanning, die ervoor zorgen dat je het ene (korte) hoofdstuk na het andere wilt lezen, krijg je als lezer heel veel informatie. Feiten en fictie zijn knap verweven en geven een mooi inkijkje in zowel een stuk geschiedenis van de Verenigde Staten als in de perikelen in Noord-Korea.

In het nawoord van Het patriottenspel is een uitgebreide uitleg waarbij te zien is hoeveel research er gedaan is om dit boek op deze manier te kunnen schrijven. Indrukwekkend, en ook goed om achteraf te weten wat allemaal feiten waren (en wat niet).

Kortom: een vlot geschreven boek, boeiend zowel door het spannende verhaal als door de interessante feitelijke informatie.

Het patriottenspel – Steve Berry
Paperback, 427 pagina’s, uitgeverij De Fontein