GameStudio – zelf spellen maken op de Nintendo Switch [recensie]

Games programmeren en maken lijkt en is best wel moeilijk. Maar met de nieuwe ‘Game’ van Nintendo kan je makkelijk je eigen games maken. GameStudio is een makkelijke manier om je eigen games te maken. In deze recensie gaan we kijken naar hoe goed GameStudio is om je eigen games te maken.

Het idee van GameStudio
Het idee van GameStudio is een makkelijke manier om games te maken. GameStudio heeft twee primaire dingen om te doen. Je kan tutorials volgen om de basis van GameStudio te leren, en je kan je eigen games maken. Deze games kun je ook delen met andere mensen. En met Nintendo Online kan je ook andere games gemaakt door andere mensen spelen. Er is ook een lokale manier van delen. Deze optie vereist geen Nintendo Online maar kan alleen gebruikt worden als je in de buurt bent van degene van je de game wilt spelen. 

Programmeren
Het programmeren in GameStudio lijkt op het begin heel moeilijk maar is best wel makkelijk. Er zijn allemaal ‘Knopixen’. Die zorgen ervoor dat er verschillende soorten dingen gebeuren. Er is bijvoorbeeld een knopix die ervoor zorgt dat er een poppetje op het scherm te zien is. Of een balk. Dat zijn de object knopixen. Zo zijn er veel knopixen. Als je al die knopixen samen gebruikt kan je een game maken.

Ze moeten wel samenwerken met elkaar. Daar komt het programmeer gedeelte van pas. Je verbind lijntjes van de ene knopix naar de andere. Bijvoorbeeld een constant knopix die een constante output van een getal geeft kan je verbinden met een teller knopix. Die telt dan die constante knopix steeds op. Om het duidelijker te maken kijken we snel naar een spel wat ik heb gemaakt met de tutorials: ‘Tikkertje Showdown’

Voorbeeld: Tikkertje Showdown
In het spel Tikkertje Showdown speel je tikkertje. Dit spel speel je met twee personen. Een iemand is de tikker en de andere is de vluchter. Als de tikker de vluchter raakt verliest de vluchter. Na een tijdje vallen er ballen uit de lucht. Als je die aanraakt verlies je ook. Maar hoe maak je dit spel? 

Hier zie je hoe Tikkertje Showdown eruit zien als het wordt gemaakt. Dit is het programmeer gedeelte. Elk vierkant of balk is een Knopix, die het spel mogelijk maken. Om duidelijk te maken hoe het programmeren werkt in GameStudio leg ik snel uit hoe tikkertje showdown is gemaakt.

De knopixen met de gele hoedjes zijn de objecten. Dat zijn balken in verschillende vormen. Sommige tellen als platformen en andere als muren en een grond. Op twee van de platformen zie je rechthoekige knopixen met een vierkant gezichtje erboven. Dat zijn de poppetjes die je bestuurt. Die zijn verbonden met knopixen die checken welke knop je indrukt. Dus als je op B drukt dan springt het poppetje. Lijnen worden dus eigenlijk gebruikt om een signaal van de ene knopix naar de andere knopix te brengen. Het speelscherm is de camera.

Alles binnen de rechthoek van de speelscherm is zichtbaar in het spel zelf. Boven het spel zelf zie je nog drie verschillende knopixen. Die zorgen ervoor dat het spel opnieuw start nadat iemand heeft gewonnen. De rode knopix met het gebroken hart erboven checkt of er een poppetje kapot is. Die stuurt een signaal naar de groene knopix die een seconde wacht met een signaal versturen naar de blauwe knopix. Dit doet die zodat het spel niet meteen opnieuw begint. De blauwe knopix start het spel daarna opnieuw op. Maar hoe zorg je ervoor dat het ene poppetje kapot gaat als de andere hem aanraakt?

Elke knopix heeft instellingen. Daar kan je veel dingen aanpassen. Zoals hoe lang de groene knopix wacht met een signaal besturen. Instellingen zorgen er dus voor dat alle knopixen doen wat het spel nodig heeft. Zo werkt het programmeren dus. Het lijkt misschien ingewikkeld maar zodra je wat lessen hebt gevolgd bij de ontdekkingsspellen wordt alles duidelijk.

Ontdekkingsspellen
De ontdekkingsspellen zijn de tutorials van GameStudio. Hier maak je verschillende spellen. 7 om precies te zijn. De spellen die je maakt zijn: ‘Tikkertje Showdown’ Het tikspel waar we net naar hebben gekenen. ‘Rolderbolder.’ Waar je de switch moet draaien om een bal door een parcours te krijgen. ‘Alien Blaster’ Is een schietspel waar je een ufo bent en andere ufo’s moet kapotschieten. ‘Super poppetje World’ Een 2D platformer waar je gevaarlijke obstakels moet ontwijken. ‘De raadselkamer’ is een 3D puzzel spel. ‘Woestijnracer’ Is een race spel met twee personen en als laatste ‘Super poppetje 3D World’ Is een 3D versie van Super poppetje World.’

Bob
De ontdekkingspellen worden steeds ingewikkelder. Wat fijn is zodat je goed alles kan leren wat nodig is om je eigen spellen te maken. De spellen maak je niet alleen. Je wordt geholpen door Bob. Bob helpt je met de tutorials. Hij zegt wat je moet doen, en hoe je het moet doen. Alle knopixen hebben ook hun eigen persoonlijkheid. Bijvoorbeeld de knopix die ervoor zorgt dat je opnieuw begint. Hij doet altijd iets fout waardoor hij opnieuwe wil beginnen. Die praten met je en helpen ook. Daardoor wordt het een stuk leuker en voelt het nooit alsof je echt werk aan het doen bent.

Alice
Het programmeren voelt meer als een spel. Het maken van een game in de Ontdekkingsspellen worden vaak in stappen gedaan. In elke stap doe je wat anders. Als er een nieuwe knopix wordt gebruikt kan je ook nog Alice’ uitleg bekijken. Die uitleggen kijken wat dieper in hoe de verschillende knopixen werken met meer uitleg. Deze hoef je niet te doen maar raadt ik wel aan omdat het alles toch duidelijker maakt. Na het maken van het spel moet je nog een paar puzzels maken om te kijken of je alles snapt wat je hebt geleerd. Hier komen de uitleggen van Alice ook weer van pas omdat je vaak de dingen die je leert in die uitleg moet gebruiken voor de puzzel. 

Spellen delen en zelf spelen
Je kan ook spellen delen. Andere mensen kunnen die dan weer spelen. Je kan ook zelf spellen zoeken die je wil spelen. Er is alleen een nadeel hieraan. Om een spel te spelen moet je een code hebben. Als je die invoert kan je het spel spelen. Dat is vervelend omdat dat het moeilijker maakt om spellen te spelen die andere mensen hebben gemaakt. Er zijn wel plekken op het internet zoals: https://mygarage.games/discovery/index waar je spellen kan delen en kan zoeken om zelf te spelen.

Afsluiting
GameStudio is een handige manier om je eigen games te maken. Het is leuk om die te maken en het is leuk dat je ook de spellen van andere mensen kan spelen. Ook al is dat soms een beetje moeilijk. Als je creatief bent en je eigen spellen wil maken maar je weet niet hoe, dan is dit spel zeker een aanrader.

Dirk Ahles (4 Posts)

Mijn naam is Dirk, ik ben de zoon van Karina (uitgever van TrotseMoeders.nl en TrotseVaders.nl). Ik schrijf graag en vind het ook leuk om te recenseren wanneer ik iets heb geprobeerd of gelezen. Ik ben geboren in 2006 dus je kunt zelf uitrekenen hoe oud ik ben 😉 Ik heb een tweelingzus en een oudere broer.


Paw Patrol - de film
De Boss Baby - familiezaken [film - trailer en informatie]
Share