Het Amerikaanse onafhankelijke instituut the Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop heeft 7 onderzoeken uit de periode 2006 -2010 samengevoegd en een bijzonder interessant rapport geschreven over hoe (Amerikaanse) kinderen omgaan met computers, internet en de wat nieuwere devices. In het rapport worden ook de verschillen in de USA tussen diverse (etnische) groepen en diverse inkomensniveaus apart behandeld. In dit artikel wil ik de focus leggen op waar kinderen zich in het digitale tijdperk zoal mee vermaken en hoeveel tijd deze multitaskers daaraan besteden.
De belangrijkste bevindingen uit het rapport “Always connected” zijn volgens de onderzoekers:
1. Kinderen worden steeds meer blootgesteld aan verschillende vormen van (digitale) media en gebruiken deze ook steeds meer.
Bijna ieder kind heeft een televisie in zijn huis; zowel op school, kinderopvang als thuis is meestal elektronisch speelgoed en televisie, al dan niet in combinatie met een opneem- en afspeeldevice. Twee-derde van de gezinnen met kinderen (in de USA) heeft een computer (in de meeste gevallen met toegang tot internet) en het aantal uren dat schoolgaande kinderen in contact staat met diverse vormen van (oude of nieuwe) media is bijna 8 uur. Hierbij moet wel aangegeven worden dat dit hoge aantal uren alleen bereikt wordt door het vermogen van deze kinderen om meerdere media tegelijkertijd te benutten. Ze spelen bijvoorbeeld met de spelcomputer terwijl ze de televisie aan hebben staan en met een half oog volgen of luisteren naar een CD terwijl ze eten. De 8 uur media-exposure is dan ook in 5,5 uur tijd gemeten. Kinderen van nu vinden het prettig om niet aan een vaste plek gebonden te zijn en maken graag gebruik van de diverse draagbare devices die er zijn.
Zoals deze grafiek mooi aangeeft, gebruiken kinderen verschillende vormen van media. Ook internet neemt een prominente rol in in het leven van de hedendaagse jeugdigen. Kinderen gebruiken vaker, en langer, internet. Van de groep kinderen van 0-5 jaar die internet gebruiken, doet 80% dit minstens 1 keer per week. Vanaf 3 jaar zit een kwart van de kinderen dagelijks op internet, bij de leeftijd van 5 jaar is dit al de helft en op 8-jarige leeftijd maakt zo’n 70% dagelijks gebruik van internet.
2. Televisie blijft het belangrijkste medium, met de meeste invloed.
Televisie blijft een grote invloed hebben. Voor kinderen tussen 0 en 11 jaar is de TV het meest dominante medium. Van alle peuters en kleuters kijkt meer dan 80% iedere dag naar de televisie, vanaf een jaar of 6 is dat percentage bijna 90%. Gemiddeld wordt er 3,5 uur per dag aan het kijken naar televisie besteed (hierbij wordt zowel het rechtstreeks televisieprogramma’s kijken als opgenomen programma’s kijken en ook het kijken naar DVD’s of video’s meegenomen. Het kijken naar gedownloade films op de PC of naar YouTube werd niet meegeteld). In bijna de helft van de Amerikaanse huishoudens, staat de televisie meestal aan, zelfs wanneer er niemand kijkt.
Voor wie zich zorgen maakt over deze ontwikkelingen: per dag wordt er door kinderen (thuis, dus niet op school) gemiddeld één uur besteedt aan boeken, hetzij door zelf te lezen, hetzij door voorgelezen te worden.
De iPad, andere tablets en smartphones zijn in de onderzoeken niet meegenomen, maar aannemelijk is dat deze in korte tijd een grote rol zijn gaan spelen in het leven van kinderen. Een onderzoek van Nielsen gaf aan, dat 31% van de Amerikaanse kinderen tussen 6 en 12 jaar een iPad wilden voor Kerst….