Dit verhaal is gesitueerd in een nabije toekomst. Een toekomst die ons lijkt te beroven van onze laatste culturele en maatschappelijke illusies.
Plaats van handeling is het centrum van de hoofdstad, rond het grote water nabij het gloednieuwe gerechtsgebouw en het in onbruik geraakte muziekcentrum.
`Muziek, dat helpt, wist Reve. De vier leden van het strijkkwartet dat op gezette tijden samen musiceert weten het ook. Alle vier zijn ze op verschillende manieren beschadigd door het leven, maar in de muziek vinden ze afleiding, troost, ja soms zelfs iets van verheffing. Aan dat alles lijkt ruw een einde te komen wanneer een repetitie op de woonboot van een van de leden met grof geweld verstoord wordt door een levensgevaarlijke indringer.
Recensie
Vier individuen, in verschillende verhoudingen aan en met elkaar verbonden. De klassieke muziek maakt hen tot een geheel, een kwartet. In de muziek die ze samen met elkaar maken kunnen ze zich helemaal verliezen. De woonboot dient als oefenruimte. Een geruchtmakende rechtszaak speelt op de achtergrond van het hele verhaal.
Het boek kenmerkt zich vooral als traag en speelt zich grotendeels af in de hoofden van de vier hoofdpersonen. Het is een moeizaam begin waar je na een vijfde van het boek denkt er nooit doorheen te komen.
De kracht van Anna Enquist blijkt haar psychoanalytische achtergrond te zijn. Ineens word je meegezogen in de hoofden en gedachten van de hoofdpersonen. Dat geeft het boek ineens een boel vaart mee al verloopt het nog net zo traag. Anna Enquist weet je te grijpen met interessante persoonlijkheden, allemaal met een verleden.
Anna Enquist heeft zich verdiept in de werkwijze van een kwartet, heeft daarvoor duidelijk research gedaan. Ze weet dit feilloos in te passen in het verhaal, verbindt het aan de verschillende persoonlijkheden. Het is boeiend om zo meer en meer een te worden met ieder van de hoofdpersonen. Je voelt je zelf een psychoanalyticus worden.
Op de achtergrond, maar tevens op de voorgrond (wat is het nu?), is er de oude man, de man die vroeger zelf onderdeel uitmaakte van een klassiek gezelschap. Wat zijn rol is, wordt niet helemaal duidelijk. Het lijkt een soort bliksemafleider van de vier hoofdpersonen. Daarin is Anna Enquist niet goed geslaagd.
Ook het toewerken naar de insluiper, de man uit de geruchtmakende rechtszaak die weet te ontsnappen, is te doorzichtig. Het einde van het boek, het laatste vijfde deel is daarmee toch weer een minder deel van het boek. Je zou het een mooi evenwicht kunnen noemen, ik vind het meer een gemiste kans meer te doen met de verschillende persoonlijkheden.
Krachtig is wel dat Anna Enquist het boek zelf heeft voorgelezen. Het geeft een extra dimensie aan ieder luisterboek als het door de schrijver ervan zelf is ingesproken.
Kwartet – Anna Enquist
Luisterboek, 8 cd’s, 7 uur en 59 minuten, Rubinstein B.V.
Bestel dit luisterboek hier >>>>