De PC-markt daalt sinds 2011. In 2014 daalde de ‘shipments’ met ongeveer 7%. In 2015 kwam er nog een schepje bovenop met een daling van meer dan 10% volgens het zojuist uitgebrachte rapport door IDC; een record. Het uitbrengen door Microsoft van Windows10 heeft de trend niet weten te keren. Gevoelsmatig zullen we het (veel goedkoper) alternatief van de tablets de belangrijkste oorzaak weten. Maar er is meer.
Zelf zie in mijn omgeving in gezinnen met (schoolgaande) kinderen steeds meer jongeren met een eigen Tablet rondlopen.
Voor heel veel dagelijkse online activiteiten (Facebook, email, chatten, fotograferen/filmen, Skypen, YouTuben, Googlen kunnen net zo goed en eigenlijk handiger op een tablet dan op een zware laptop. Die gebruik je alleen als je ‘gedwongen’ wordt (schoolwerk) Office programma’s te gebruiken of zware games te spelen.
Deze jongeren hebben natuurlijk in de buurt wel een (soms gedeelde) laptop beschikbaar, maar met de tablet onder handbereik is het niet voor de hand liggend dat er steeds om de nieuwste versies van laptop’s wordt ‘gezeurd’. En dat lijkt het belangrijkste oorzaak van het verschijnsel van dalende PC* verkoop: we denken wel langer met de oude PC te kunnen doen!
Één van de andere oorzaken van de steeds maar dalende verkoop van PC’s (Desktop én Laptops) is ongetwijfeld de introductie van Microsoft van de gratis Windows10-versie van Windows, welke voor 90% van de PC’s het gangbare operatingssysteem is. Ook de introductie van dit heel efficiënte systeem is dat de noodzaak om nu ook de PC te verruilen voor een meer moderne is afgenomen.
En dan is er natuurlijk de economische crisis die nu vooral de opkomende markten van China onder druk zit. Daar zou groei vandaan hebben kunnen komen en als dat langer duurt zal bij economisch herstel de PC eigenlijk niet meer de meest logische alternatief is voor je online leven.
Want de belangrijkste trend is natuurlijk dat alles naar en in de cloud gaat. Om de cloud te benaderen heb je alleen een machine nodig die een browser draait. Dat kan zonder geavanceerde chips en operatingssystemen. Dat is ook de reden dat naast de tablets Google’s Chromebooks wel steeds beter gaan verkopen. Goedkoop, snel en compleet om alles in de Cloud te doen voor thuis en school. PC’s worden de vrachtwagens op de digitale snelweg; Chromebooks, tablets en smartphones de personenwagen waar de consument zich in beweegt.
Hoewel Apple nog steeds maar 7-8% van de PC (MacBook) markt in handen heeft is het de enige leverancier een kleine groei (en dus stijging marktaandeel) laat zien: van 6,8 (2014) tot 7,9% (2015). Apple blijft een markt voor (een relatief kleine groep) liefhebbers, en die hebben hun eigen, vaak niet erg rationele, motieven voor het kopen van nieuwe hardware en producten.
—————————-
* Definitie PC in dit onderzoek: Desktop PC, portable PC, mini notebook PC, all-in-one PC, traditional desktop PC, traditional notebook PC, ultraslim notebook PC, and convertible notebook PC. Dus niet in deze cijfers de verkoop van hybride tablets/Laptops en Chromebooks, Wel de Apple MacBook’s.